sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Ihana pitsi

Pistin apukeppini sivuun ja kiipeilin ripustelemaan verhoja, kun väkeni hävisi syyslomallaan kukin omiin menoihinsa.
Jos minulla on tylsää, sitä ei kannata jäädä pitkäksi aikaa paikalleen. Pääsin hyvin ylös, mutta alastulo aiheutti hiukan pelonsekaisia tunteita. 
Mutta, sain kun sainkin ähellettyä verhotankoon ihanaakin ihanamman pitsin, jota minä en ole tehnyt, vaan edesmennyt isäni täti useampi vuosikymmen sitten.
Muistan tämän olleen hänen rullaverhonsa reunassa, jolloin siitä on käytössä irronnut alareunan kiehkuroita. Ompelin ne ennen silitystä kiinni pienin pistoin, eikä ne käytössäni joudu kokemaan kovia.
Pitsin ohjeesta minulla ei ole tietoa. En ole vielä löytänyt perujen joukosta ohjetta, josta tämä on tehty.
Olen vuosia etsinyt ohjetta nimellä mustalaisen hääyö, jonka muistaisin sen olevan. Mutta turhaan.
 Samalla kiipeämisellä ripustin puolivalmisteet syystähden ylle.
 Telkkuhuoneen seinähyllyllä loikoilee lutunen karhu. Sitä aitoa, joka kiertelee lähimetsissä (alle km päässä) en halua edes nähdä!
 Telkkuhuoneen ristipistotyö, isä meidän rukous.
Täältä löytyy myös vanhimmalle pojallemme neulomani ja silmukoitu paita 21- v sitten. Peltomies, kuten hän itseään silloin kutsui. Nykyään hän on ajomies.
 

11 kommenttia:

KristiinaS kirjoitti...

Mulla on mustalaisen hääyö-ohje jossain. Sitä on ollut vaikea löytää mistään mutta kyll nykyään jo löytyykin.
Mä oon tehny ton samaisen rukouksen, siitä mun pistelyinnostus lähtikin vaikka sitt en ristipistoihin hurahtanutkaan, tän jälkeen ostin sen kerubin, vaan kirjonta on mieluisampaa.

TeSa kirjoitti...

Voi ihanaa, tuohan oli kuin lupaus, että saan ohjeen. Saanhan?

Heleena kirjoitti...

Minulla on ihan samanlainen pitsi verhon reunassa jostain 70 luvun alkupuolelta. Tällä hetkelläkin ikkunassa, pitsin korkeus 42 cm kalastajanlangasta virkkaamani.
Ohje on ollut,mutta en ole aikoihin nähnyt.

intsu kirjoitti...

Sulla löytyy käsitöitä joka lähtöön ja kaikista mahdollisista tekniikoista ja materiaaleista. Hieno pitsi tuo mustalaisen hääyö on.

TeSa kirjoitti...

=) Kiitos

Kisa kirjoitti...

Suloinen traktori-paita ja kauniita syystähtiä :)

Inkeri kirjoitti...

Minulla on kans ollut tuo mustalaisen hääyöpitsiohje (tosin en muistanut tuota nimeä sillä olleen). Just nyt en tiedä, missä se on. Olen virkannut tuota pitsiä joskus 70-luvulla. Näyttävä pitsi.

Tess kirjoitti...

Mary Oljen kirjoista tuo pitsi saattaisi löytyä. En juuri omista muita vanhoja pitsikirjoja, joten uskoisin nähneeni sen jossakin niistä. Voipi olla ihan väärä muistikuva, eikähän kyseisen ihmisen kirjoissa ole edes ohjeita kaikkiin malleihin.

Isotätini jäämistössä oli tuota samaa pitsiä ilman noita roikkuvia kiekuroita ja erilevyisenä. On musta ehkä kaunein pitsimalli, jonka olen nähnyt.

TeSa kirjoitti...

Tuo pitsin nimen kuulin lapsuudessa ja vieläkin ihmettelen, kun muistan sen niin hyvin.

Mary Oljen kirjat ovat mahtavia opuksia, mutta tuon kirjoitetun tai piirretyn ohjeen puuttuminen on suuri puute.
Kaikki eivät osaa lukea valmita työtä.

Anonyymi kirjoitti...

Hei, olisiko antaa noihin pitseihin ohjeet? Tosi kauniit.

TeSa kirjoitti...

Minulla ei ole ohjetta tähän malliin.