keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Reklamaatio!

 Kuinka helposti sinä annat palautetta, jos huomaat tuotteen tai palvelun olevan huonoa?
Minä myönnän, että sekä annan, että saan.
Itse olen antanut vain kerran asiakkaana palautetta kaupan kassalla, jolloin myyjä ei ensi alkuun ollut huomaavinaan. Asian toistettuani hänellä meni jakeluun.

Tuotteiden kohdalla laskelmoin ensinnä hinta - laatusuhteen ja tuotteen ostopäivän. Joskus on vain myönnettävä itselleen, että halpa ja hyvä kulkee tosi harvoin käsi kädessä. Silloin on vain myönnettävä tappio osakseen. 
Siksi olenkin pyrkinyt ostamaan tuotteen, jonka oletan kestävän. Aina ei vain käy niin. On inhimillisiä erehdyksiä, mutta on ihan sattuman kauppojakin.
Joitakin vuosien varrelta ja pari tältä viikolta...

- Talvitakki, jonka ostin kevään alennusmyynnistä oli lähtöhinnaltaan reippaasti yli minun budjetin. Mutta - 70 % sain kävelytettyä tuotteen kassalle ja hymyilin lähteissäni pihalle. Nyt minulla olisi uusi takki seuraavalle syksylle. 
Kolme käyttökertaa ja takin vetokeju pimahti! Niin minäkin. Ostin jo uuden vetoketjun, mutta en alkanut sitä vaihtamaan. Eihän aletuote voi hajota kolmannella käyttökerralla. 
Otin yhteyttä liikkeeseen ja sain käydä vaihtamassa itselleni saman hintaryhmän talvitakin.

- Huulivoide, jonka kävin ostamassa lauantaina juuri ennen kaupan suljettua ovensa, oli tyhjää täynnä!
Sain tyhjän huulivoidepurkin, joka oli tiivispakkauksessa. Lähetin takaisin tehtaalle ja sain hyvityksen.

- Pojan päätön tinasotamies, ensimmäinen uhri, ennen kuin pussia oli vielä avattu. Tilalle uusi lelu.

- Tänään palautettiin nuorimman housut, jotka vajaan kuukauden käytön jälkeen menivät rikki. 

-  Maanantaina miäs otti yhteyttä pesutilan kattopaneelin valmistajaan. Vajaan kahden kuukauden käytön jälkeen tilan katto pudotetaan alas ja vaihdetaan uudet paneelit. 
Valmistaja korvaa sekä paneelit, että listoituksen.
Ai harmittaako?

4 kommenttia:

Tuomontuvan Anni kirjoitti...

No harmitus, peräjälkeen niitä sit alkaa tulemaan ja välillä voip olla tuumaus tauko.
Kyl mie oon miltein aina reklamoinnu, nuoruuvessaki, ku ukkoin nortti askissa ol kaks tyhjää hylsyy, lähetin sen tehtaalle ja saatiin kaks vai kolm askia tilalle. Sit lähetin norlynille sukkahousut ja sain montaparia kolm,neljä takasin, ja monia muita tapauksia joissa mie kimmahan..ja annan palautetta ja saan myös vaivan palkkaa...

KristiinaS kirjoitti...

Mä sekä reklamoin että kiitän. Molemmat toimii, yleensä kiitetään palautteesta, sekä negatiivisesta että positiivisesta. Lontoon majapaikkaankin laitoin listan ns. puutteista yms. pikkuisista epäkohdista. Paluuviestinä tuli kiitos ja seuraavalla visiitillä asita ovat varmasti paremmin.

Oi miten söpöjä minitavaroita. On sulla ollut paljon nähtävää siellä.

Sari kirjoitti...

Kyllä taatusti harmittaa tuollainen. Teillä on ollut oikein ryppäänä huonoa tuuria, mutta onneksi hallitset reklamoinnin. Niin pitääkin! Ei mikään tavara saa hajota heti ensimmäisillä käyttökerroilla.

TeSa kirjoitti...

Näitä välillä tulee. Kun palautteen tekee asiallisesti, jää aina hyvä mieli, vaikka asia ei etenisikään suunnitellusti.

Välillä tuntuu, että kaikki on vain kertakäyttöön tarkoitettua.